Επιστολή σοκ για τις Στρατιωτικές σχολές 40 μέρες πρίν τις Πανελλήνιες εξετάσεις ....
Στον ΠΟΛΙΤΗ ΟΠΛΙΤΗ έχουμε αναφερθεί πολλές φορές για τα προβλήματα στις Στρατιωτικές σχολές εστιάζοντας στην πτώση των βάσεων εισαγωγής ,για τον μεγάλο αριθμό παραιτήσεων αλλά και για την αδικία στις αποδοχές τους .
Και έρχεται μια επιστολή φωτιά της Πανελλαδικής Ομοσπονδίας Ενώσεων Στρατιωτικών (ΠΟΕΣ) , με σοβαρές καταγγελίες για την λειτουργία τους .Καλό άμεσα η ηγεσία του ΥΠΕΘΑ να αξιολογήσει τις καταγγελίες, αλλά και τις προτάσεις, που πέραν της επιστολής της ΠΟΕΣ έχουν κατακλύσει το διαδίκτυο και να προβεί άμεσα σε σοβαρές κινήσεις .Άλλωστε σε λιγότερο απο 40 μέρες αρχίζουν οι Πανελλήνιες εξετάσεις και αν δεν δοθούν άμεσα σοβαρά κίνητρα και σταματήσουν οι παθογένειες του παρελθόντος που μας γυρίζουν δεκαετίες πίσω , θα βρεθούν μπροστά σε νέα μεγάλη πτώση βάσεων και με πολλά κενά....
Ας δούμε όμως τι μας λέει η επιστολή της ΠΟΕΣ που λάβαμε
ΜΑ: Εκπαίδευση (Ενίσχυση ΑΣΕΙ-ΑΣΣΥ)
ΣΧΕΤ. : α. Υπ’ αριθμ. πρωτ. 1499/2023 έγγραφό μας
β. Υπ’ αριθμ. πρωτ. 1606/2023 έγγραφό μας
γ. Υπ’ αριθμ. πρωτ. 229/2024 έγγραφό μας
δ. Υπ’ αριθμ. πρωτ. 277/2024 έγγραφό μας
Κύριε Υπουργέ.
Στο πλαίσιο της ευρύτερης αποσύνθεσης που δείχνει να επικρατεί στις ΕΔ και που έχει οξυνθεί ιδίως το τελευταίο έτος, ολοένα περισσότερες διαμαρτυρίες καταφθάνουν στην Ομοσπονδία μας σχετικά με την κατάσταση που επικρατεί στις στρατιωτικές Σχολές Αξιωματικών (ΑΣΕΙ) και Υπαξιωματικών (ΑΣΣΥ). Διαμαρτυρίες που εκτείνονται από αδικίες στην κατανομή ειδικοτήτων μέχρι τις συνθήκες διαβίωσης και εκπαίδευσης εντός των Σχολών. Ακόμα σοβαρότερα, διαπιστώνουμε ότι διαρκώς ανακύπτουν πολύ σοβαρές δημοσιογραφικές αποκαλύψεις που ενισχύουν τις διαμαρτυρίες, μεγάλο μέρος των οποίων μετουσιώνεται σε παραιτήσεις.
Με πρόσφατο έγγραφό μας [σχετικό (δ)] σχολιάζαμε την ύπαρξη πρόδηλου σχεδίου επαναφοράς ενός (ακόμα) «σκελετού» που φυλασσόταν επιμελώς στο χρονοντούλαπο. Αναφερόμαστε, βεβαίως, στο Σώμα Υπαξιωματικών, που φαίνεται ότι ποτέ δεν έφυγε από την ατζέντα. Μάλιστα, η εν λόγω αποκάλυψη (κατ’ αρχάς υπό μορφή διαρροής σε ΜΜΕ) ήρθε σε μια εποχή όπου, υποτίθεται, ότι διαφημίζεται η αναβάθμιση της Παιδείας γενικότερα, στο πλαίσιο των οποίων ενεργειών είχαμε τεκμηριώσει την αναγκαιότητα αναβάθμισης των ΑΣΣΥ, ακριβώς όπως προορίζεται, πολύ ορθά, να συμβεί με τα ΑΣΕΙ.
Αντ’ αυτού, προσφάτως πληροφορηθήκαμε από έγκριτη ιστοσελίδα του ρεπορτάζ άμυνας (armyvoice) ότι στη Σχολή Μονίμων Υπαξιωματικών (ΣΜΥ), δεν ολοκληρώθηκαν εγκαίρως οι διαδικασίες πρόσληψης καθηγητών, με αποτέλεσμα να έχει ήδη χαθεί σχεδόν ένα εξάμηνο σπουδών. Την ίδια στιγμή η αθλητική προπόνηση φέρεται να αγγίζει τα όρια του καψονιού. Υπενθυμίζουμε ότι, λίγους μήνες πριν, σε έτερη έγκριτη ιστοσελίδα (militaire) είχαμε πληροφορηθεί για παραιτήσεις 24 σπουδαστών της ΣΜΥΝ αμέσως μετά το πέρας του Θερινού Εκπαιδευτικού Πλου τον Αύγουστο 2023. Ψάχνοντας ακόμα παλαιότερα, θα βρούμε πλούσια, σχετική αρθρογραφία (όπως την «εκπαίδευση» των σπουδαστών της ΣΑΝ που άγγιζε τα όρια των ειδικών δυνάμεων κλπ), ενώ θα διαπιστώσουμε ότι τα σχετικά άρθρα (με τεκμηριωμένες καταγγελίες για καψόνια) εκτείνονται τουλάχιστον έως το 2016.
Στο ενδιάμεσο διάστημα, έχουμε φέρει στο προσκήνιο σοβαρές καταγγελίες για καψόνια [σχετικό (β)], φαινόμενο που μας «τροφοδοτεί» με συνεχείς διαμαρτυρίες, τόσο από σπουδαστές, όσο και από γονείς τους. Μετά την περίπτωση της ΣΜΥΝ, θα αναφέρουμε τη Στρατιωτική Σχολή Ευελπίδων όπου, εξ όσων έχουμε διαπιστώσει (από τις αυξανόμενες διαμαρτυρίες), υπάρχει μια σταθερά αυξανόμενη τάση παραιτήσεων. Είναι προφανές ότι το πρόβλημα δεν περιορίζεται μόνο σε δύο σχολές.
Μια άλλη οπτική του ίδιου προβλήματος είναι η γενικότερη καταβαράθρωση των στρατιωτικών Σχολών σε επίπεδο επιλογής από τα νέα παιδιά, μια τάση με σταθερά πτωτική πορεία για την πλειοψηφία των Σχολών τα τελευταία χρόνια, όπου συνδυαστικά με τα κενά (κυρίως λόγω της ΕΒΕ) αλλά και τη γενικότερη πτώση των βάσεων δημιουργεί μια εικόνα γενικευμένης απαξίωσης που ναρκοθετεί το συνολικό μέλλον των ΕΔ. Με λίγα λόγια, η προσπάθεια απαξίωσης των ΕΔ φαίνεται ότι
«πιάνει τόπο», ακόμα κι αν δεν είχε ως σκοπό την αποσύνθεση.
Ως προς το αν τα ανωτέρω απασχολούν την πολιτική Ηγεσία προφανώς και το γνωρίζετε καλύτερα. Ωστόσο, μας είναι αδύνατον να μην υπενθυμίσουμε το (α) σχετικό με το οποίο ζητούσαμε από τον κ. ΥΦΕΘΑ εξηγήσεις για μια άκρως προσβλητική και μη αποδεκτή τοποθέτησή του, διά της οποίας είχε μειώσει συλλήβδην το σύνολο των σπουδαστών στα ΑΣΕΙ και τις ΑΣΣΥ, λέγοντας επί λέξει: «Από την εφαρμογή των προαναφερθέντων διατάξεων, ο μισθός των μαθητών των ΑΣΕΙ και ΑΣΣΥ διαμορφώθηκε σε αισθητά χαμηλότερο ύψος από τον αντίστοιχο μισθό των μαθητών των Σχολών των ΣΑ. Στην βούληση του νομοθέτη για τη μη ενιαία ρύθμιση εντάσσεται, μεταξύ άλλων, και η ειδοποιός διαφορά της φύσης και του αντικειμένου των στρατιωτικών παραγωγικών σχολών, εν αντιθέσει, με τις αντίστοιχες των ΣΑ.». Για την ιστορία, η δήλωση δεν ανακλήθηκε, ούτε, βεβαίως, δόθηκαν οι αναγκαίες εξηγήσεις.
Την ίδια στιγμή, πλήθος μέτρων που λαμβάνονται υποδηλώνουν τη συνολική μεθόδευση που υφίσταται για τη γενικότερη υποβάθμιση των Υπαξιωματικών. Ενδεικτικά υπενθυμίζουμε: δυσμενής εξέλιξη στελεχών ειδικών καταστάσεων μόνο για τους αποφοίτους ΑΣΣΥ, Αξιωματικοί εξ ΑΣΣΥ δύο (σταδιοδρομικών) ταχυτήτων, μισθολογική απαξίωση όπως προκύπτει από τους πίνακες του υφιστάμενου μισθολογίου, Υπαξιωματικοί εξ ΑΣΣΥ με πολλαπλά καθήκοντα εκτός πεδίου αντικειμένου (για να καλύπτουν κενά), άρνηση αναβάθμισης πτυχίου ΑΣΣΥ κλπ.
Μέσα από αυτές τις συνθήκες προκύπτει μόνο ένα συμπέρασμα που δεν μπορεί να αμφισβητηθεί: η απαξίωση των στρατιωτικών σχολών είναι εδώ και το μεγαλύτερο βάρος πέφτει στις Σχολές Υπαξιωματικών, για τις οποίες υπάρχει ολόκληρος σχεδιασμός αφανισμού τους, ο οποίος συνοψίζεται στη φράση «Σώμα Υπαξιωματικών».
Κύριε Υπουργέ.
Μέχρι πριν από λίγα χρόνια όχι μόνο ήταν αδιανόητο να μην υπάρχει υπερπλήρωση ενδιαφέροντος νέων παιδιών για τις στρατιωτικές σχολές, αλλά ακόμα και στις περιπτώσεις παραιτήσεων (που πάντα υπήρχαν), υπήρχαν εκατοντάδες επιλαχόντες από πίσω. Πλέον, υπάρχουν ακόμα και κενά, δηλαδή θέσεις που δεν πληρώνονται λόγω έλλειψης ενδιαφέροντος. Πλέον, η αύξηση των παραιτήσεων ακόμα και στα ΑΣΕΙ και τις ΑΣΣΥ αποτελούν την πραγματικότητα. Ίσως για πρώτη φορά στην ιστορία, το περασμένο καλοκαίρι αποτέλεσε είδηση το γεγονός ότι σε συγκεκριμένες σχολές δεν υπήρξαν κενά. Ποια άλλη ένδειξη χρειάζεται για να γίνει αποδεκτό ότι τίποτα δεν πάει καλά;
Η κατάσταση έχει έρθει σε αυτό το σημείο λόγω σχεδιασμών και ενεργειών που, προφανώς, δεν απέδωσαν, ως αποδεικνύεται και εκ του αποτελέσματος. Χρειάζεται άμεσα αλλαγή πορείας. Απαιτείται κατ΄αρχάς παροχή σοβαρών κινήτρων (όχι μόνο οικονομικών), βελτίωση των συνθηκών εργασίας, αποκατάσταση του αισθήματος Δικαιοσύνης, ώστε οι ΕΔ να καταστούν ξανά ελκυστικός προορισμός για τους νέους και τις νέες, οι οποίοι/ες ξεκάθαρα έχουν πάψει να έχουν όραμα για ένα μέλλον συνδεδεμένο με τις ΕΔ.
Υπό αυτό το πνεύμα θεωρούμε ότι η αρχή οφείλει να γίνει στη βάση του στρατεύματος, δηλαδή στις Σχολές, οι οποίες οφείλουν να αναβαθμιστούν συνολικά, ξεκινώντας από τις εσωτερικές συνθήκες διαβίωσης και το πρόγραμμα εκπαίδευσης. Στο πλαίσιο αυτό είναι ξεκάθαρο ότι θα στηρίξουμε κάθε προσπάθεια ενίσχυσης των Σχολών (όπως η πλήρης ανωτατοποίηση των ΑΣΕΙ, αλλά και θα σταθούμε απέναντι σε κάθε είδους δυσμενής μεταβολή, όπως η περαιτέρω υποβάθμιση των ΑΣΣΥ.
Για το λόγο αυτό, στο πλαίσιο των Αρχών της Ισότητας και της Αναλογικότητας και προκειμένου να μην επαναληφθούν φαινόμενα «τύπου ΣΜΥ», θα επαναφέρουμε την πρότασή μας για την αναβάθμιση των ΑΣΣΥ για τους λόγους που έχουμε τεκμηριώσει με το (γ) σχετικό:
«Άρθρο…
Η παρ. 5 του άρθρου 11 του ν. 1911/1990 (Α΄166) αντικαθίσταται ως εξής: «α. Οι Ανώτερες Στρατιωτικές Σχολές Υπαξιωματικών (ΑΣΣΥ) τριετούς διάρκειας φοιτήσεως είναι ισότιμες με τα εκπαιδευτικά ιδρύματα αντίστοιχης ειδικότητας του τεχνολογικού τομέα της ανώτατης εκπαίδευσης (ΑΤΕΙ), όπως αυτή ορίζεται κάθε φορά από την κείμενη νομοθεσία, παρέχοντας ισότιμη εκπαίδευση και χορηγώντας ισότιμα πτυχία με αυτά και ισοδύναμα επαγγελματικά δικαιώματα με τους αποφοίτους αυτών.
β. Οι Ανώτερες Στρατιωτικές Σχολές Υπαξιωματικών (ΑΣΣΥ) έως το 2016, είναι ισότιμες με τα ιδρύματα αντίστοιχης ειδικότητας του τεχνολογικού τομέα της ανωτέρας εκπαίδευσης (ΤΕΙ) όπως αυτή οριζόταν από το πλαισίου του ν. 1404/1983 (Α΄ 173). Για όσους εισήχθησαν στις ΑΣΣΥ έως το 2016 με εξετάσεις και εφόσον είναι κάτοχοι απολυτηρίου Λυκείου ή εξατάξιου Γυμνασίου ή ισότιμων τεχνικών σχολών, ανεξάρτητα από το χρόνο κτήσης του πτυχίου, τα πτυχία που τους έχουν χορηγηθεί θεωρούνται ισότιμα με τα πτυχία των ιδρυμάτων αντίστοιχης ειδικότητας του τεχνολογικού τομέα (ΤΕΙ) της ανωτέρας εκπαίδευσης, όπως ίσχυε κατά το χρόνο εισαγωγής τους στις ΑΣΣΥ, και αντιστοιχούν σε επαγγελματικά δικαιώματα της ίδιας κατηγορίας.»
Παραμένουμε στη διάθεσή σας για οποιαδήποτε διευκρίνιση ή πληροφορία.
Οι κ.κ. βουλευτές της Βουλής των Ελλήνων, προς τις/τους οποίες/ους κοινοποιείται το παρόν, παρακαλούνται για την ανάδειξη του θέματος, δια του κοινοβουλευτικού ελέγχου.
Σχόλια
Δημοσίευση σχολίου